Konsten att lösa livspusslet, eller?

I dag kom Moderaterna med sitt förslag om hur vi arbetande småbarnsföräldrar kan lösa vårt livspussel. Det tackar vi för. Jag är visserligen just nu föräldraledig med mina två bebisar, men vet mycket väl hur det är att försöka hinna med jobbet och att hämta och lämna på förskolan. Jag vet hur det är att försöka räcka till när det blir stressigt på jobbet och samtidigt vara en OK förälder. Skrev band annat en text om det förra våren. Om något kan underlätta vore jag evigt tacksam.

11903397_10152917674251784_2043471582_n

Fler undervisningstimmar i skolan, mer tid på förskolan och mer flexibilitet kring terminsstart, sommarskola etc. Mer flexibilitet för familjer, möjligheten att lämna barn till morgonfritids innan skoldagen börjar. Utökad rätt till förskola och sommarskola för alla som vill.

Va skönt att slippa hålla alla dessa tider! Va skönt att livet bara skulle kunna få flyta på lite. Att vi skulle få vara lite, att vi skulle få njuta av att umgås tillsammans. Och va roligt att Moderaterna av alla kom på att vi måste ha kollektiva lösningar för våra problem. Att samhället faktiskt måste bygga ut en fungerande omsorg för alla barn, inte endast de som har råd att anställa en barnflicka för att lösa sina livspussel.

Sen böjande jag tänka efter. Är det verkligen så? Hur långa dagar skulle mina barn få? Vill jag verkligen lämna till morgonfritids? Vill jag verkligen att min treåring skall gå ännu längre dagar på förskolan?

Problemet är att Moderaterna vill underlätta mitt livspussel genom att ge mina barn en längre arbetsdag.

Tro mig, jag älskar offentlig barnomsorg. Jag älskar att våra barn kan få lekkamrater och utbildade pedagoger som verkligen ser barnen och deras behov. Tyvärr vet jag också hur det alldeles för ofta fungerar i praktiken. Överfulla barngrupper, personal som aldrig får känslan av att verkligen räcka till och föräldrar med ångest över att lämna sitt barn i en så stressad miljö för länge och tävlar om vem som kan hinna till förskolan eller fritids först för att hämta.

Jag vet inte hur det är för er andra föräldrar där ute, men flexibilitet är inte min treårings starkaste sida. Inte heller uthållighet. Efter en dag på förskolan är han trött, så trött kvällen blir en enda lång kamp både för honom och oss.

Jag skaffade barn för att hinna träffa dom ibland. För att hinna leka, läsa en saga, åka och bada på sommaren eller tillsammans lära oss åka skridskor på vintern. Jag tycker också att jag borde kunna få läsa en bok, ta en fika med en kompis eller hinna träna någon gång utan att det skulle innebära att jag inte alls hinner träffa mina barn just den dagen.

Moderaterna vill öka min flexibilitet, min flexibilitet att när som helst sälja min tid till en arbetsköpare. Flexibiliteten att jobba över, flexibiliteten att knappt träffa mina barn de dagar jag arbetar. Moderaterna vill ge min arbetsköpare flexibiliteten att nyttja min arbetskraft när det passar. Moderaterna vill lösa min arbetsgivares schemapussel.

Jag hade varit tacksam om förslaget kom hand i hand med förslag om färre barn i barngrupperna och höjda löner för pedagoger. Jag skulle vara tacksam för flexibilitet genom att ge våra ungar möjligheten att få åka på en av alla dessa numera nedlagda sommarkollon i stället för sommarskola att få åka ut i naturen, leka och njuta av sommaren. Jag skulle vara tacksam om flexibiliteten kom i form av fler fritidsgårdar i våra bostadsområden, eller en läxfri skola så man slapp tjafsa om läxor vid köksbordet.

Framför allt skulle jag vara tacksam för en flexibilitet som inte köptes på bekostnad av mina barns tid och mitt ständigt dåliga samvete. En flexibilitet vi som inte har barnflickor som hämtar våra ungar på förskolan också skulle kunna njuta lite av.

Hör ni Moderater, jag har en idé. Den skulle i varje fall lösa mitt livspussel. Har ni hört talas om sex timmars arbetsdag?

/Hanna Höie

2 reaktioner på ”Konsten att lösa livspusslet, eller?

  1. Din bön är hörd! För många år sedan. Småbarnsföräldrar har lagstadgad rätt att gå ner till 75%, dvs 6 timmar per dag. Men du kanske ville behålla full lön också? Ja, mer av allt till alla varför inte!

    1. Tyvärr är ju inte bibehållen lön om man går ner i arbetstid lagstadgad. Det är ju tvärt inte alla som har råd att förlora 25% av sin inkomst. Sen är det ju oftast kvinnor som går ner i arbetstid och inkomst under småbarnsåren för att få familjen att hänga ihop, vilket leder till att lönegapet mellan mön och kvinnor ökar, samt sämre löneutveckling och sämre pension för kvinnor. Och när det gäller tid, så ja, mer fritid åt alla! /Hanna

Kommentera

